יחד-יוצרים חברה רב דורית

היום זקן זו מילת גנאי. כולנו בורחים מהזקנה, רואים בה כדוחה ולא מקובלת, סיגלנו ראייה סטיגמתית ולא נכונה אודות הזקנה. כך הזקן הפך למנודה. זאת לצד תופעת בדידות הזקנים שהולכת וגדלה, הבדידות הפכה לחלק בלתי נפרד מהזקנה בעקבות מוות הקרובים, התרחקות המשפחה, עוני והנידוי החברתי הבלתי נסבל.
בגיל העשרה מסתמנת תפישה הרואה את הזקן כחלש, לא רלוונטי ולא משמעותי, תפישה המושתתת על חוסר מפגש עם הדור הזקן, על סטיגמות חברתיות וכן על אי הבנת הדור הזקן. בנוסף, רבים מבני הנוער לא מגיעים למסגרות המפתחות רגישות חברתית וסובלנות כלפי האחר, לעיצוב דמות הנער כאזרח פעיל, אכפתי ומעורב חברתית.
פרויקט יחד שם לעצמו למטרה לתת מענה לתופעות אלו.

החל משנת הלימודים תשע"ה, יפתחו קבוצות בני נוער תלמידי כיתה י', שיצוותו לזוגות ויגיעו באופן שבועי לבית זקן בודד. בפגישות השלושה ישוחחו, ישחקו, ילמדו אחד מהשני, יתנדבו למען הקהילה ועוד, בהתאם לרצונותיהם. זאת כחלק מהמחויבות האישית של התלמידים. לצד הפגישות השבועיות, בני הנוער יעברו מסלול הדרכתי תלת שנתי (י'­י"ב) תומך שילווה אותם. המסלול נועד ללוות את בני הנוער בקשייהם ולהפוך את הפגישות למשמעותיות ביותר ולמהנות ביותר, הן לבני הנוער והן לזקנים. המסלול יהא במתכונת פגישה קבוצתית חודשית לצד התנדבות קבוצתית (של בני הנוער יחד עם הזקנים). המפגש עם בני הנוער וכן התרומה לקהילה, יגרמו לזקן לחוש שייך ורצוי, דבר שיעלה את דימויו העצמי ויפיג חלק מבדידותו. כתוצאה מהמפגש עם הזקן וכן מתוכנית ההדרכה, בני הנוער יפתחו תחושת אחריות חברתית ותפישתם אודות הזקנה תשתנה.
יחד, הזקנים ובני הנוער יצרו שינוי משמעותי בחברה
לכל זקן תבנה תוכנית אישית המתאימה לצרכיו. לדוגמה, פנה אלינו זקן בודד בעל כישרון בנגינה על כינור שאת כישרונו רצה להעביר הלאה. על כן מצאנו עבורו תלמידים שרוצים ללמוד ממנו, דבר שמעלה את דימויו העצמי ומפיג את תחושת הבדידות שלו.

בנוסף-הצוות המוביל של הפרויקט, שמורכב מקבוצה רב-גילאית, יוציא לפועל ארבע פעילויות שיא במהלך השנה שמטרתם לעורר מודעות לתופעת נידוי הזקן מהחברה והעלאת מעמדו בחברה.

Funded by Tel Aviv - קרן בקטנה (November 2014)