בית ספר חופשי מצפה רמון- קהילה משתפת ידע

תמונת מצב:
מצפה רמון הינה העיירה המבודדת ביותר בארץ. המבנה הקהילתי בה מורכב ממספר מגזרים שונים מפורזים, שכמעט לא באים במגע זה עם זה. ותיקים, חדשים (10 שנים ופחות), דתיים, חילונים, קהילת העבריים, העלייה הרוסית, אנשי הקבע והבדווים.
מטרת המיזם היא לחבר בין הקהילות השונות במצפה רמון, ליצור שיתופי פעולה חברתיים ועסקיים חדשים, לחשוף את הקהילה המקומית לתרבות ולידע ולהעצים את קהילת הקהילות של מצפה רמון. באמצעות המיזם מגוון רחב של תושבים, מכל הקהילות, יקבלו במה וחשיפה.
התודעה הקולקטיבית במצפה רמון היא של הישרדות. מטרת המיזם היא לשנות את התודעה של התושבים לתודעה של שפע, ע"י חשיפה ולקיחת חלק בעושר האנושי הקיים פה.
הפורמט אותו אימצנו הוא פורמט עולמי הנקרא פריסקול. זהו פורמט שנוצר באירופה במסגרתו אנשים מהקהילה מעבירים בהתנדבות ידע לאנשי הקהילה. במקומות מסוימים מדובר בשבוע/ סופ"ש בשנה. במקומות אחרים מדובר במבנה קבוע בו מתקיים המיזם כל השנה.
שני עקרונות נוספים:
1. המיזם שייך לקהילה ולא לאף גוף פרטי או עסקי.
2. כסף לא מעורב בפרויקט (מבחינת הקהילה). במקומות רבים בעולם האירועים מתרחשים בשיטת "הכובע"- כל אחד משלם כמה שנראה לו. כאן הכוונה היא לקיים אירועים בהם אין תחלופת כספים כלל. הכל בחינם ובהתנדבות.
במצפה רמון קיימנו בחודש מאי האחרון אירוע ראשון בשם "בית ספר חופשי מצפה רמון- קהילה משתפת ידע". במסגרת האירוע התקיימו הרצאות ופעילויות שונות לאורך 3 ימים במתחמים שונים ביישוב. התחומים היו מגוונים – אמנות, מוזיקה, גופנפש, פסיכולוגיה, אסטרונומיה, תזונה ובריאות, דת, אקולוגיה וקיימות ועוד.. .
המנחים נבחרו מכל קשת הקהילות של מצפה רמון- חדשים, ותיקים, קהילת העבריים, דתיים, ובדווים. הפעילויות כוונו להתאים למגוון רחב של אנשים. נלקחו בחשבון צרכי כל הקהילות, לדוגמא- היו פעילויות פיזיות (יוגה וכד') לנשים וגברים בנפרד.
המועצה המקומית תמכה באירוע ומימנה את הדפסת והפצת חוברת האירוע.
כל השאר נעשה בהתנדבות- חודשיים של הפקה, עיצוב החוברות, פרסום בלתי פוסק באינטרנט ובשיחות אישיות ועוד. בעלי עסקים מקומיים תרמו את המתחמים שלהם לאירוע. האירוע היה הצלחה אדירה. היו 750 כניסות לאירוע. לכל המנחים נוצרה עבודה בעקבות האירוע, נוצרו קשרים חברתיים חדשים והיתה תחושת עוצמה חדשה. מאז כולם דורשים עוד אירוע.

Fondos becados por Tel Aviv - קרן בקטנה (November 2014)